Så blev det da vist lige “karrieretirsdag”, og i dag bliver det i form af endnu et mini-portræt af en sej iværksætter. De tidligere mini-portrætter, kan I finde her.
Denne gang er det min barndomsveninde Nina, der fortæller om, hvordan det er at være en sej iværksætter. Tag godt imod hende, og kig evt. med på hendes Instagram her.
1. Fortæl lidt om dig selv…
Jeg hedder Nina, er 33 år, har ingen mand, børn, hunde eller fisk. Jeg bor i en andelslejlighed på Østerbro, jeg bruger min tid på venner, træning, familie oooog hygge – i den rækkefølge.
2. Hvad er din uddannelse?
Jeg har en bachelor i økonomi og er uddannet mediegrafiker.
3. Fortæl om din virksomhed…
Min virksomhed hedder Nina Helene Grafisk Design. Et navn, der var en god start, men som nu er til revision, da det ikke længere stemmer overens med hvad jeg laver. Men hvad laver jeg så? Jeg startede som grafisk designer, men ”grafisk designer” er ikke en beskyttet titel, så jeg fandt hurtigt ud af, at jeg skal slå mig op på, at jeg kan ”noget mere”. Og hvad er det så for en størrelse?
Det, jeg laver, er konceptudvikling. Alt fra brandudvikling og brandstrategi over kampagne-koncepter og logoudvikling til koncept – eller tema om man vil – til store virksomhedsfester… Når jeg har udviklet konceptet, så kan jeg bagefter fortælle dig, hvordan det så skal se ud.
4. Hvad er din rolle i virksomheden?
Jeg er ejer af Nina Helene Grafisk Design. Men jeg laver nærmest alt selv. Så jeg er key account manager, sælger, bogholder og alt andet der nu er behov for i en lille virksomhed som min.
5. Hvordan fik du idéen til at blive selvstændig?
Jeg har altid gerne ville have mit eget. Jeg har bare ikke vidst ’hvad’. Engang troede jeg, at jeg skulle overtage min fars frisørsalon. Eller starte min egen. Men nu er jeg endt her – nok mest ud fra devisen om, at det var hér, jeg var, på dét tidspunkt. Og da chancen bød sig, slog jeg til.
6. Hvilke overvejelser gjorde du dig, før du kastede dig ud i iværksætterlivet?
Det tog mig 3 dage at tage den endelige beslutning. Flere havde prikket til mig og spurgt, om jeg ikke snart skulle have mit eget, så de kunne arbejde sammen med mig. En dag ringer min ven og tidligere kollega M, som selv havde startet virksomhed, og siger, at han har en kontorplads, at han vil have mig til at sidde dér, og at han har noget arbejde til mig, så jeg har noget at starte op med.
Her er det, at man bliver nødt til at indse, at sol, måne og stjerner står på linje, og at sådan en chance får man ikke to gange. Så jeg bad ham om et par dage til at tænke over det. Den aften talte jeg med mine forældre, som bakkede mig 100% op. Dagen efter talte jeg med banken, som også sagde ”go” (efter to dage hvor de skulle godkende min forretningsplan), og så ringede jeg til M og sagde ”ja tak”. Så manglede jeg bare at sige op hos min daværende arbejdsgiver – det gjorde jeg cirka en uge senere.
7. Hvad var det mest skræmmende ved at kaste sig ud som iværksætter?
For mig, som bedst kan lide at gå med livrem og seler, have kontrol og vide hvad der skal ske og hvornår, var det helt sikkert usikkerhed. Er jeg god nok? Kan jeg få arbejde nok. Hvad hvis jeg laver en fejl? Hvor meget skal jeg egentlig tjene, for at det er nok?
8. Hvad startede du med, da virksomheden skulle i gang?
Jeg startede med at tale med banken og få godkendt en lille kassekredit, som jeg kunne trække på, hvis det blev nødvendigt. Så fik jeg et CVR-nummer. Og her fra talte jeg med alle dem, jeg kender, der er startet selv og fik deres gode råd. Bl.a. min gamle læremester, som for 3-4 år siden selv tog springet og blev selvstændig. Så købte jeg en computer (en dyr s*tan med det, jeg havde brug for), og alt det software jeg havde brug for. Og så lavede jeg en aftale med M om husleje for kontorplads, og så var jeg sådan set klar til at gå i gang … Så skulle opsigelsesperioden ved min tidligere arbejdsplads bare gå – hurtigt!
9. Hvad var din startkapital?
Jeg fik som nævnt godkendt en kassekredit i banken. Den var på 50.000, og jeg har (7-9-13) heldigvis ikke haft brug for at aktivere den endnu. Så havde jeg en opsparing, hvor de ca. 40.000 gik til udstyr og software og de resterende likvider gik til ”løn” de første måneder.
10. Hvordan fik du de første kunder?
Jeg er så privilegeret, at mine kunder er kommet til mig. Hvordan det har kunne lade sig gøre, er jeg ikke helt sikker på. Netværk er helt sikker essentielt. Min tidligere arbejdsplads har givet mig et kvalitetsstempel. Når man har arbejdet dér, så ved folk, hvordan man er ”opdraget”. Og så er jeg blevet anbefalet af folk, der har arbejdet sammen med mig. Så min tidligere kollega M fik mig godt i gang ved at have arbejde til mig, og så rullede anbefalingsbolden allerede efter en måneds tid. Nu har jeg 5-6 faste kunder samt nogle få skiftende, som jeg deler min tid imellem.
11. Hvornår kunne du leve af din virksomhed?
Da måned tre var gået var opsparingen væk, men der var heldigvis også kommet så meget gang i forretningen, at jeg kunne udbetale min første løn. Så efter tre måneder kunne jeg leve at det.
12. Hvor mange timer om ugen arbejder du?
Jeg har faktisk ikke på den måde talt sammen, hvor mange timer jeg har arbejdet. Men det er mange. Og det er jo langt fra alle timer, der kan faktureres! Jeg har taget alt arbejde, jeg overhovedet kunne rage til mig. Selvfølgelig skulle jeg have lidt søvn, men venner og familie har helt sikkert mærket, at jeg ikke har været så tilgængelig, som jeg måske plejede at være. Men livrem-og-seler-delen af mig tillod ikke, at jeg ikke gav den fuld skrue. Til gengæld har jeg for første gang i mange år været på TO sommerferier sidste år, og jeg har taget forlængede weekender, når jeg så endelig var hjemme i det jyske – måske jeg har taget lidt arbejde med, men altså …
Man skal forvente, at en opstart kræver blod, sved, tårer og søvnmangel. Men det er det hele værd – i hvert fald indtil videre.
13. Hvad har været det mest lærerige som iværksætter?
Det er nok meget personligt, men for mig har det været, at lære at slippe kontrollen og stole på de evner jeg har. Jeg kan sjældent se mere end 1-2 uger frem i tiden, så jeg ved reelt set ikke om der er arbejde til mig om en måned. Men når jeg ser tilbage, så kan jeg jo se, at det går over al forventning, og at det ”nok skal gå”.
Og så er jeg ved at lære det dér med at uddelegere.
… Og nåh ja, så er der lige alt det med moms og skat og fradrag! Pyh!
14. Hvor er virksomheden i dag?
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, så jeg er ”kun” mig, og det er rigtig rart, at jeg kun står til ansvar over for mig selv. Men jeg har nogle fantastiske kunder, som virkelig værdsætter mine evner, og næsten kun ”brokker” sig over, at jeg ikke har tid nok. Dét, kombineret med en følelse af, at jeg gerne vil bruge mere tid på konceptudvikling har gjort, at jeg har fundet mig nogle dygtige mennesker (freelancere). Nogle dygtige mennesker, som kan være mine hænder, og lave en del af det grafiske arbejde, jeg ikke kan nå at lave.
I denne øvelse (for det er virkelig en grænseoverskridende øvelse, at lægge dit navn til noget andre laver), prøver jeg også at få struktureret min hverdag (og weekender), så jeg måske kan ende ud med at arbejde lidt færre timer.
Jeg er meget stolt over overskuddet i min lille virksomhed. Tænk, at det er mig, der har kreeret det!? Størrelsen på tallet er ikke så vigtigt for fortællingen her, for man kan ikke oversætte det 1:1 med en fast løn, hvor kontorhusleje, forsikring, pension, ferie barsel og den slags er inkluderet. Men jeg får en bedre løn end jeg fik hos min tidligere arbejdsplads – også med alle de ovennævnte faktorer indberegnet… Men det skulle jeg også helst med de timer jeg lægger i geshäften.
15. Hvad ville du gerne have vist, inden du blev iværksætter?
Hmm … Det ved jeg faktisk ikke! Jeg tror ikke jeg havde lagt den samme iver i foretagenet, hvis jeg havde haft den viden, jeg har nu.
Der er voldsomt meget arbejde i det, som ikke har noget med din kernekompetence at gøre. Og jeg synes, det er nødvendigt at lære og sætte sig ind i de enkelt dele af at drive en virksomhed. Fx bogføring, skat og moms. Det er ved Gud ikke sexet, men det er rart at vide, hvordan tingene fungerer.
Og så skal du vide, hvad det er, du kan, som ingen andre kan? Det kan være svært at sige højt, men det er vigtigt at vide.
16. Hvor ser du dig selv (og virksomheden?) om 3 år?
Uh. Enten har jeg fået ansatte, så jeg kan arbejde noget, der minder mere om 37 timer om ugen. Eller også har jeg måske lavet Nina Helene Grafisk Design til noget, der minder om en hobbyvirksomhed, og er blevet lønmodtager igen.
17. Hvis du skulle lave noget helt andet, hvad skulle det så være?
Så tror jeg godt jeg kunne tænke mig at være PA (personlig assistent, red.) for én eller anden forretningsmand med ild i r*ven. Jeg elsker orden og systemer og at få ting til at ske.
18. Hvad betyder virksomhedens navn, og hvordan kom du på det?
Virksomhedens navn er mit navn. Jeg havde mange forslag oppe at vende, alle nogle der pegede på min familiære ”arv” – fx samlede min elskede Bedstemor på pindsvin, så jeg overvejede ”Pindsvinet”, ”Porcupine” og ”Hedgehog”. Lille sød skabning, som har en skarp og stikkende side. Men giver det mening for andre end mig? Og hvordan staver man det? Og? Og? Og? Så jeg endte på Nina Helene. Jeg har aldrig brugt mit mellemnavn, så jeg syntes det var fint at aktivere det og skabe et brand omkring mig! Mit mellemnavn er i øvrigt min Mormors fornavn, så jeg har holdt fast i det dér med, at have arven med.
19. Hvad er det bedste ved at være iværksætter/selvstændig?
Det bedste ved at være selvstændig er, at man selv høster frugten af sit arbejde. Her tænker jeg ikke på pengene, men på den glæde folk udviser, når man laver noget godt til dem. Det er mega fedt.
20. Hvad er det værste ved at være iværksætter/selvstændig?
Usikkerheden. Helt sikkert. Nogle lever højt på den, men det gør jeg bestemt ikke. Og så tiden. Der er simpelthen ikke timer nok i døgnet.
Og således nåede vi til enden på dette mini-portræt. Tusind tak til Nina for at være med.