Der er meget stille i karrieresektionen her på bloggen, som jo hedder Karriere, kærlighed og krøller. Det har jeg besluttet at gøre noget ved. Jeg vil derfor lave en række mini-portrætter af seje iværksættere, der lever deres drøm ud om at være selvstændige.
For ligesom at lægge rigtig hårdt ud, er det første miniportræt med Jimmy, som jeg har gået i gymnasiet med. Han er direktør for virksomheden Illux (affiliate link), der producerer personlig fotokunst til både private og professionelle. Hans virksomhed har lige haft 10 års jubilæum, så jeg regner med, at han ved, hvad han taler om 🙂
Alle billeder er leveret af Jimmy og er eksempler på deres produkter samt billeder af ejerne og fra produktionen.
1) Kan du give en kort intro til dig selv?
Jeg hedder Jimmy Rhiger Jensen, er snart 34 år og bor i Skanderborg med min kæreste, samt vores respektive delebørn og delehund. Til sommer venter vi vores første fælles barn.
2) Hvilken uddannelse har du?
Jeg har læst på Teknisk Gymnasium (HTX) i Viby og efterfølgende til Business Development Engineer i Herning på AUHIH, hvor jeg blev færdig i 2008.
3) Fortæl lidt om din virksomhed
Illux blev oprettet i august 2005 sammen med fire studiekammerater. Vores fokus var at lave personlig fotokunst til private. I april 2006 stiftes Illux ApS, og konceptet lanceres med en shop-in-shop hos IDEmøbler i Herning. Samme tidspunkt oprettes Illux.dk. I december investerer vi i en rulle-til-rulleprinter sammen med Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning. Vi begynder selv opspænding af lærreder på blindrammer.
I juli 2008 er vi tre tilbageværende ejere (som også er de nuværende ejere). Vi har færdiggjort vores uddannelse, og flytter virksomheden til Skanderborg, hvor den også ligger i dag. Produktionen er nu udvidet til også at dække wallstickers, tapeter mm.
August 2009 byder på ansættelsen af den første medarbejder, nemlig en designer. Og i 2010 går virksomheden ind på det svenske og norske marked. I 2011 flytter vi til større lokaler og fortsætter med at udvide forretningen.
Virksomheden modtager Gazelleprisen i 2013, 2014 og 2015. I 2016 kan vi fejre 10 års fødselsdag, og har nu 20 ansatte.
Virksomheden består pt. af to selskaber, nemlig Illux A/S og AntHouse ApS. Illux har specialiseret sig i at designe og producere personlig fotokunst. Størrelsen kan tilpasses nøjagtigt på mål og printtypen kan eksempelvis være lærred, glas, tapet, akustikdæmpende plade eller alu-plade. Derudover producerer de print og skilte til erhverv via hjemmesiden Elefantprint.dk. AntHouse laver produktion af reklamefilm, bl.a. de Bauhaus reklamer der kører pt.
4) Hvor kommer navnet Illux fra – og hvad betyder det?
Tanken bag navnet er, at det vigtigste i et foto er lys, og enheden for lysstyrke er lux. Derudover er det trukket sammen med forkortelsen af illustration, som jo basalt set er det vi sælger. Og så syntes vi, det var et godt navn, da det var kortfattet, kunne udtales ens på de fleste sprog og havde en god “pondus”. Navnet blev valgt i en afstemning blandt vores studiekammerater.
5) Hvad er din rolle i virksomheden?
Jeg er direktør og medejer. Mine opgaver består bl.a. af daglig ledelse på kontoret, forretningsudvikling, salg til erhvervskunder og projektledelse.
6) Hvordan fik I idéen til at starte Illux?
Mange succesfulde iværksættere har en sjov og måske lidt romantisk historie om hvordan den geniale idé faldt ned fra himlen. For os var der ikke tale om nogen åbenbaring, og romantikken kan man nok også diskutere. For os kom det lidt omvendt. Vi havde på forhånd besluttet os for, at vi ville være selvstændige; hvad vi skulle lave, vidste vi ikke, men da vi mente, at vi havde det rette team, samt gode forudsætninger via vores studie, var vi sikre på, at vi nok skulle få succes med et eller andet. Ja, selvtilliden fejlede ikke noget. I sommeren 2005 lavede vi en brainstorm, hvor jeg tror vi havde 30 forskellige ideer til vidt forskellige koncepter. Ideerne spændte over alt fra sommerhusudlejning online til kabelskjulere… Og ja, så var der den her idé som endte med at blive valgt: ”customized fotokunst til private”. Vi mente ikke, det var en idé som kunne redde verden, men vi mente, at vi kunne se et hul i markedet, der hvor malerierne ellers dominerede i DK. I USA kunne vi se at markedet for fotokunst var meget stort, og derfor tænkte vi, at det også ville komme til DK, og vi ville gerne gå forrest. Først og fremmest syntes vi selv, at det så super flot ud med store billeder på væggen. Og ja, så kunne vi se nogen skalérbare perspektiver i at lave det til et internationalt koncept, hvilket trickede os. Sidst, men ikke mindst havde vi nogen tekniske kompetencer på ”holdet”, som gjorde, at hjemmesider/databaser var ret oplagte at arbejde med.
7) Hvilke overvejelser gjorde du dig, før du kastede dig ud i iværksætterlivet?
I kraft af vores uddannelse blev der taget rigtig godt hånd om os, hvor vi havde mulighed for at bruge mange timer på studiet på vores virksomhed. Derudover fik vi jo stadig SU som vores medstuderende, så egentlig mente vi ikke, der var så mange overvejelser at gøre, da sikkerhedsnettet var spændt godt ud under os. Men selvfølgelig gjorde jeg mig da nogen overvejelser:
- Var det smart at få noget erhvervserfaring inden jeg sprang ud som ultra ”grøn” iværksætter?
- Var jeg villig til at investere 25.000 kr i vores idé?
- Var 5 mand for mange?
8) Hvad startede I med, da virksomheden skulle i gang?
Det første halve år brugte vi på en forretningsplan på studiet og på at udarbejde konceptet. Herefter havde den teoretisk rigtige beslutning været at lave en grundig markedsundersøgelse, men vi troede så meget på koncepetet, at vi valgte at springe ud i det uden at have undersøgt potentialet. Så vores markedsundersøgelse blev af en meget praktisk art, hvor vi fik en aftale med IDEmøbler Herning. Så måtte det vise sig om det kunne briste eller bære.
9) Hvad var jeres startkapital?
Vores startkapital var på 125.000 kr, som var det det kostede at oprette et ApS. Vi var fem om at dele, så jeg lagde 25.000 kr.
10) Hvordan fik i de første kunder?
Starten hos IDEmøbler gik meget trægt. Vi håbede, at salget kom helt af sig selv uden markedsføring, men fandt ret hurtigt ud af at sådan fungerede det ikke. Jeg tror, der gik 2 måneder før den første ”rotte gik i fælden”. Jeg husker tydeligt, at vi var på druktur i sommerhus, da en venlig dame fra IDEmøbler Herning ringer til mig, da hun er i tvivl om, hvad hun skal gøre, da der var en kunde der vil købe to billeder 🙂 Herefter startede vi med at få en del lokal markedsføring, og så fik vi stille og roligt mere gang i salget.
11) Hvornår kunne I leve af jeres virksomhed?
Det passede ret godt med, at da vi færdiggjorde uddannelsen i 2008 så havde vi alle tre en anstændig løn (uden der var råd til Porscher :))
12) Hvad har været det mest lærerige som iværksætter?
Der har været helt ekstremt mange ting at lære, og det i sig selv har nok været det mest overraskende og lærerige. Man kan læse sig til mange ting, men for mig hænger det først rigtig fast, når det bliver til praksis. Hvis jeg skal nævne én ting, så må det være det her med at tingene (salget) ikke bare kom af sig selv. Det kræver hårdt arbejde (markedsføring).
13) Hvor er virksomheden i dag?
I dag er virksomheden vokset til 20 mænd og kvinder i alderen 16-54 år. Det er blevet til 2.472.000 besøg på vores webshops, hvoraf 345.843 er fra København og 29.581 fra Herning. Over 25.000 kunder har handlet hos virksomheden. Vi har haft syv storformatprintere, som har printet 170.000 kvm svarende til 24 fodboldbaner. Der er blevet skåret og samlet mere end 100 km rammer og brugt mere end 50.000 beslag.
14) Hvad ville du gerne have vist, inden du blev iværksætter?
Der var rigtig mange ting jeg gerne ville have vidst. Meget havde vi berørt i teorien, men i praksis var det en helt anden verden. Mere viden omkring indkøb, salg og markedsføring i praksis havde været guld værd. Det havde været fedt, at have os selv som mentor fra start af, men i en 5 år ældre og mere erfaren version. Så kunne vi have sparet en del tid og derved penge. Vi fik at vide vi skulle lave en anpartshaverovenenskomst, som er en form for psykologisk kontrakt, eller forventningafstemning om man vil. Det virkede måske lidt kedeligt og ligegyldigt, men den har vist sig at være guld værd de par gange, hvor vi har sagt farvel til en medejer.
15) Hvad er det bedste og værste ved at være selvstændig?
Det bedste er, at jeg elsker at komme på arbejde. Det må være friheden der er nøgleordet; friheden i at jeg selv kan bestemme over min arbejdsdag, og at motivationen for at det skal gå godt er helt i top, da det jo er mit “eget smør på brødet”, det går udover i den sidste ende. Det med at være sin egen lykkesmed fungerer rigtig godt for mig. Men det har ikke altid været lige frit. På et tidspunkt da vi ikke var så mange, og omsætningen knap så stor, havde vi alle kasketterne på selv, hvilket gjorde at vi ofte blev slaver af vores egen succes. Sådan kan det godt stadig være, hvis vi booster salget kraftigt i en periode, men i dag er vi nok hænder og hoveder til, at vi ejere kan holde fri med god samvittighed, da der er nogen der kan tage over for os.
Jeg synes ikke, der er noget nævneværdigt, som det værste, men som jeg nævner ovenfor kan der være en periode i et iværksætterliv, hvor man har rigtig mange kasketter på, og derved kan det godt blive lidt stressende og fængslende da det ikke er lige så nemt at smide tøjlerne, som hvis man er ansat.
16) Hvad har det/har det haft af betydning, at I er flere om virksomheden?
Tre mand har været et rigtig godt antal for os. I en demokratisk beslutningsproces er der altid flertal for en beslutning. Og så har det har været fantastisk at have nogen at dele både sejre og nederlag med.
Tre hoveder er bedre end et, så vi har helt sikkert truffet bedre beslutninger, end hvis vi havde været alene hver især. Derudover er der rigtig mange opgaver og beslutninger som selvstændig, og der har det været fantastisk at kunne dele dem mellem tre mand, så der har været mere overskud til driften.
Ulempen har måske tidligere været, at vi har brugt lang tid på møder. Det har vi nu planlagt os ud af.
17) Hvor mange timer arbejder du om ugen?
Vi har i de første år efter studiet arbejdet fra 8-17.30 + det løse om aftenen og i weekenderne. Så det har nok ligget omkring 50-60 timer om ugen. De seneste år har vi som sagt fået flere hænder og hoveder til at aflaste os, og samtidig har vi fået andre prioriteter udenfor arbejdet da vi ejere alle har fået børn. Så nu svinger vi nok mellem 37-45 timer.
18) Hvor ser du virksomheden om 3 år?
Vi har netop sat gang i fokus på salg til forskellige erhvervsmålgrupper. Jeg forventer det kommer til at give os mindst 50 % vækst indenfor tre år. Så til den tid er vi nok ved at vokse ud af vores nuværende lokaler. Vi har desuden udvidet til endnu flere lande, og vi har søsat mindst et ekstra koncept indenfor samme branche.
19) Hvor ser du virksomheden om 10 år?
Illux produkter forhandles i det meste af Vesteuropa og USA. Vi har søsat mindst fire ekstra koncepter indenfor samme branche, og vi har søsat mindst et ekstra koncept indenfor en helt anden branche.
20) Hvis du skulle lave noget helt andet, hvad skulle det så være?
Jeg har svært ved at se mig selv som ikke-selvstændig, da jeg virkelig elsker mit arbejdsliv, men hvis en virksomhed skulle ansætte mig, og have mest muligt ud af mig skulle det nok være indenfor forretningsudvikling, projektledelse eller som en slags kaospilot. Men det er jo ikke noget helt andet… Hmm… Måske professionel fodboldspiller
Det blev en lang omgang, for Jimmy havde mange gode og lange svar på mine spørgsmål. Tak til Jimmy for hans deltagelse.