Så kommer der endnu et miniportræt af en sej iværsætter i min bekendtskabskreds. Denne gang skal I møde Margrethe, der har startet virksomheden Lanaii Bikini.
Jeg har gået i parallelklasse med Margrethe i folkeskolen. Vi var ikke veninder i den forstand, at vi “hang ud” sammen efter skoletid, men i de ældste klasser, lavede vi en lille stræber-klike. Vi var begge dem med de bedste karakterer i vores klasse, så når vi fik karakterbøger, satte vi os sammen og sammenlignede og roste os selv og hinanden. Margrethes havde ofte lige et par karakterer, der var bedre end mine 🙂
Læs første miniportræt af en iværksætter her.
Alle billeder er leveret af Margrethe.
1. Kan du give en kort intro til dig selv?
Jeg hedder Margrethe Clausen og er 32 år. Jeg er gift og har en datter på et halvt år.
2. Hvilken uddannelse har du?
Jeg er uddannet Cand. merc. finance.
3. Fortæl om din virksomhed
Jeg er ejer af Lanaii Bikini. En webshop med bikinier i cheeky og skandinavisk design. Webshoppen launchede i december 2014 og hedder www.lanaiibikini.dk.
4. Hvad er din rolle i virksomheden?
Udover at være ejer er jeg både designer, bogholder, social media manager og pakkepige. Stort set alt undtagen webudvikler.
5. Hvordan fik du idéen til at starte Lanaii Bikini?
Jeg har længe haft svært ved at finde bikini-trusser, som sidder godt. Det var kun i udlandet, at jeg kunne købe de såkaldte ”Cheeky” bikini trusser: Trusser der virker flatterende på bagdelen uden at afsløre for meget. Derfor begyndte jeg selv at designe cheeky bikini-trusser med tilhørende toppe.
6. Hvilke overvejelser gjorde du dig, før du kastede dig ud i iværksætterlivet?
De tre store overvejelser, jeg havde, var:
- Økonomien. Om jeg skulle have et deltid/fuldtids jo ved siden af eller bare springe ud i at blive fuldtids iværksætter (jeg valgte det sidste).
- Hvad skulle jeg sælge? Hvad kræver lavt indskud samtidig med at det er niche-præget? Her fandt jeg frem til, at det er meget få i Danmark, der laver cheeky bikinier, og de koster ikke alverdens at få produceret, samtidig med at de fylder lidt både at fragte, men også at opbevare på lager.
- Er det noget jeg kan leve af på sigt? Det er stadig et spørgsmål, jeg stiller mig selv hver dag.
7. Hvad var det mest skræmmende ved at kaste sig ud som iværksætter?
Det mest skræmmende var at gå fra en god stilling med en sikker indkomst til lige pludselig at være ”iværksætteren”: Pludselig har man en helt anden identitet.
8. Hvad startede du med, da virksomheden skulle i gang?
Jeg startede med at finde leverandører og kontakte en webudvikler. Da jeg havde det på plads, oprettede jeg min virksomhed i CVR-registeret. Samtidig med at webshoppen blev udviklet, tog jeg til Istanbul for at møde min leverandør. Her brugte vi tre dage på at udvikle den første kollektion, og en måned efter havde jeg allerede åbnet webshoppen og lagt mine produkter ind!
9. Hvad var din startkapital?
Startkapitalen var 40.000 kr som gik til bikinier, webshop og fotoshoot.
10. Hvornår forventer du at kunne leve af din virksomhed?
Jeg skal have fordoblet mit salg for at kunne leve af det, så jeg håber, at 2017 bliver det år, hvor jeg kan kalde det mit ”rigtige job”.
11. Hvad har været det mest lærerige som iværksætter?
Det jeg har lært mest, er nok at læse kunden: Forstå deres behov – skabe et produkt – nå ud til dem via de sociale medier – og skabe salg. Forstår man ikke kunden, er det lige meget, hvor mange timer du bruger på SEO, instagram mv. Hvis produktet ikke er spændende/høj kvalitet/rette pris, så sælger du intet.
12. Hvor er virksomheden i dag?
I dag sælger jeg noget hver dag. Jeg er stadig alene om alting, og lageret har jeg i vores lejlighed. Der er dog ved at være pladsmangel, så næste skridt er mere lagerplads og måske nogle praktikanter til at varetage de sociale medier og pakkearbejdet.
13. Hvad betyder virksomhedens navn, og hvordan kom du på det?
Lanai er en ø på Hawaii. Jeg bliver meget inspireret af mine udenlandsrejser, og derfor skulle virksomheden have et udenlansk klingende navn.
14. Hvordan fik du de første kunder?
De første kunder fik jeg gennem Instagram. Jeg lagde (og gør stadig) dagligt billeder op af mine bikinier eller ting som inspirerede mig.
15. Hvad betyder de sociale medier for en virksomhed som din?
Sociale medier betyder alting. Bikinier er et meget visuelt produkt, og min målgruppe befinder sig på Instagram. Derfor bruger jeg det meget og vil skyde på, at 75 % af min omsætning stammer derfra, mens resten er word of mouth, tilbagvendende kunder eller Facebook.
16. Hvad ville du gerne have vist, inden du blev iværksætter?
Det er en god ide, at have lavet et budget, og overvejet break-even og lønsomhed før man går i gang med at finde leverandører. Der gik ret lang tid, før jeg fandt ud at jeg overhovedet ikke tjente nogle penge, sådan som jeg havde prissat mine varer. Hen af vejen har jeg justeret priser og fundet billigere leverandører af stort set alting, for at det nogenlunde kan hænge sammen.
17. Hvor ser du dig selv om henholdsvis 3 og 10 år?
Om 3 år lever jeg af Lanaii Bikini, og har måske 1-2 ansatte. Om 10 år har jeg måske udvidet, så mine bikinier sælges i udenlandske forretninger, og jeg har måske også en fysisk forretning i Danmark.
18. Hvis du skulle lave noget helt andet, hvad skulle det så være?
Så villeg jeg gerne bo på en stillehavsø og eje en Bed&Breakfast.
19. Hvad er det bedste ved at være iværksætter/selvstændig?
Jeg kan godt lide fleksibiliteten i at have en webshopm og synes det passer godt ind i også at have en familie. Desuden er det fedt, at arbejde med noget, jeg brænder for.
20. Hvad er det værste ved at være iværksætter/selvstændig?
“Man” er tit usikker på, om det man laver nu, er noget der sælger. Og hvad med fremtiden? Kan man følge med kundernes behov? Så der er en masse tvivlsspørgsmål om fremtiden.