Så er det blevet tid til at møde endnu en sej iværksætter. Denne gang skal vi møde en af mine tidligere kolleger, der har kastet sig ud som selvstændig trafiksikkerhedsekspert.
Mød de øvrige iværksættere her: Producenterne af fotokunst, bikinier, børnetøj og frisøren.
Byd velkommen til en trafiksikkerhedsekspert her på bloggen 😉 Alle billeder er leveret af Erik.
1) Fortæl lidt om dig selv
Jeg hedder Erik Gersdorff Stilling og er 39 år. Jeg bor i Hornslet, er gift med Helle, og sammen har vi to dejlige børn – Asta på 5 år og Johan på 7 år.
2) Hvad er din uddannelse?
Jeg er uddannet civilingeniør på DTU, Center for Trafik og Transport. Jeg har både under og efter uddannelsen specialiseret mig inden for trafiksikkerhed, og har siden 2004 været trafiksikkerhedsrevisor.
3) Fortæl om din virksomhed
I efteråret 2015 startede jeg som selvstændig rådgivende ingeniør TRAFIKSTIL, hvor jeg laver opgaver inden for trafiksikkerhed og trafikplanlægning. Trafiksikkerhed er et gennemgående tema i de opgaver, som jeg har haft, men opgavetyperne spænder vidt. Nogle opgavetyper har meget tal-nørderi, hvor jeg forsøger at analysere tendenserne i de oplysninger, som er knyttet til politiets registreringer for trafikulykker. I andre opgavetyper vurderer jeg forholdene på eksisterende veje og kommer med ideer til, hvordan trafiksikkerheden kan forbedres. Min kundegruppe er primært Vejdirektoratet og kommunale vejbestyrelser.
4) Hvad er din rolle i virksomheden?
Jeg laver alt, hvad der hører sig til i en lille enkeltmandsvirksomhed: Brygger kaffe, laver regnskaber, taler med kunder, holder hjemmeside og it kørende osv., men først og fremmest laver jeg rådgivningsopgaver, som jeg synes, er fagligt spændende og udfordrende.
5) Hvordan fik du idéen til at blive selvstændig?
Jeg var i en periode sygemeldt med stress, og havde opsagt mit tidligere job. I godt et halvt års tid var jeg helt væk fra ingeniørverdenen. Jeg havde i stedet tid til at være handyman, hvilket var virkelig godt for mig i min situation. Jeg brugte bl.a. en del tid på at sætte et gammelt sommerhus i stand, mens jeg arbejdede med at få mig selv ovenpå igen. Da jeg ville til at i gang med at arbejde igen, var jeg meget åben for mulighederne. Jeg ringede rundt i mit netværk, og pludselig blev der sået et frø i mit baghoved. En god tidligere kollega spurgte, om jeg ikke skulle starte for mig selv – hvilket jeg straks afviste. Efter nogle dage eller uger nævnte jeg det for første gang for min kone. Jeg havde aldrig tidligere tænkt tanken, og var usikker på, om jeg ville, kunne og turde kaste mig ud i at blive selvstændig. Efter nogle ugers betænkningstid og efter snak med forskellige gode kontakter i mit netværk havde jeg fået overbevist mig selv om, at jeg var klar til at kaste mig ud i det. Jeg havde trods alt arbejdet med trafiksikkerhed hos Vejdirektoratet og som rådgiver hos Rambøll i en del år, og syntes at jeg havde et godt netværk.
6) Hvilke overvejelser gjorde du dig, før du kastede dig ud i iværksætterlivet?
1. overvejelse: Kan jeg det? 2. overvejelse: Tør jeg det? 3. overvejelse: Er det nu klogt? Jeg har jo lige været helt nede og vende med stress? Konklusionen blev, at det var den rette løsning for mig. Skulle det vise sig, at jeg ikke trivedes med det, så havde jeg i hvert fald prøvet det af.
7) Hvad var det mest skræmmende ved at kaste sig ud som iværksætter?
Jeg er typen, som kan bruge meget tid på at overveje de små ting her i livet: Skal jeg vælge den ene eller den anden pose pasta i butikken, og kan jeg mon finde den T-shirt billigere et andet sted? Til gengæld skal jeg (vi) ikke bruge så lang tid på at overveje de store ting i livet: Planlægning af bryllup, eller køb af hus og bil kan f.eks. ikke tage så lang tid. Og det har alle været ting, som jeg er glad for. Derfor var jeg heller ikke så meget i tvivl, da jeg først havde taget beslutningen, og havde afklaret det med familien. Desuden havde vi den sikkerhed, at min kone har en fast indtægt, og det krævede begrænsede investeringer at starte virksomheden op.
8) Hvad startede du med, da virksomheden skulle i gang?
Der var nogle formelle ting, som skulle på plads, men det var ikke så omfattende. For at starte skulle jeg have CVR-nummer, ansvarsforsikring og en virksomhedskonto hos banken. Desuden skulle jeg have styr på, hvordan kontrakter skulle udformes, og jeg skulle have oprettet en hjemmeside.
9) Hvad var din startkapital?
Jeg arbejder hjemmefra, og jeg havde en gammel pc og en internetopkobling, så jeg var i princippet klar fra dag 1. Til at starte med brugte jeg open source programmer. Kort sagt var der behov for en meget lille startkapital. Største udgifter til at starte med var forsikring og visitkort.
10) Hvordan fik du de første kunder?
Jeg talte med en del i mit netværk, inden jeg startede op, og det var også via mit netværk, jeg fik mine første opgaver.
11) Hvornår forventer du at kunne leve af din virksomhed?
Jeg havde overskud i virksomheden i 1. regnskabsår, så jeg kunne udbetale løn til mig selv. Spørgsmålet er så, hvor meget der skal til, for at jeg kan leve af virksomheden. Vi havde dog fra start sikret os, at vi ville kunne klare os i en periode, selv om jeg ikke skulle tjene så meget.
12) Hvor mange timer om ugen arbejder du?
Jeg har i starten været meget bevist om ikke at arbejde for meget, som følge af min nylige stresssygemelding. De fleste uger har jeg holdt mig under eller omkring 30 timer om ugen. Jeg har også i enkelte tilfælde sagt nej tak til opgaver for at holde arbejdstiden nede.
13) Hvad har været det mest lærerige som iværksætter?
Jeg synes, at jeg har lært en del om mig selv i forhold til, hvad jeg kan, og hvad jeg vil. Jeg skal i sidste ende træffe alle beslutninger selv, hvilket giver en enorm frihed.
14) Hvad ville du gerne have vist, inden du blev iværksætter?
Jeg har nogle enkelte råd til andre, som overvejer at blive selvstændige. 1: Netværk. Det er min erfaring, at et godt netværk er alfa og omega. 2: Efterspørgsel. Vurder, hvordan efterspørgslen er på den specifikke viden/erfaring, som du ligger inde med. 3: Privatøkonomi. Vurder, hvordan privatøkonomien hænger sammen. Det har været helt centralt for mig, at jeg ikke fra dag et har været tvunget til at generere et stort overskud for at få privatøkonomien til at hænge sammen.
15) Hvor ser du dig selv og virksomheden om 3 år?
Som udgangspunkt ser jeg fortsat mig selv som enkeltmandsvirksomhed med et godt netværk af både kunder og ”konkollegaer”. (”Konkollegaer”: Konkurrent og kollega i samme person, som jeg bruger til kvalitetssikring, sparring, fælles opgaveløsning og ikke mindst til at vende nogle af de ting, som jeg ellers ville have vendt med mine kollegaer.) Det vigtigste for mig er, at jeg alt i alt har det godt med kombinationen af arbejde og familie/fritid. Arbejdsmæssigt betyder det spændende opgaver, tilpas arbejdsmængde og gerne også en ok økonomi.
16) Hvor ser du dig selv og virksomheden om 10 år?
Så langt rækker min spåkugle ikke. Det vigtigste er, at jeg er glad og har det godt med det jeg laver.
17) Hvis du skulle lave noget helt andet, hvad skulle det så være?
Måske skulle jeg blive tømrer, eller måske skulle jeg skrive en børnebog!
18) Hvad betyder virksomhedens navn, og hvordan kom du på det?
TRAFIKSTIL er en kombination af TRAFIK, som i trafikplanlægning og trafiksikkerhed, og STIL, som i at tage stilling til noget, at gøre det med stil og nå-ja, at hedde Stilling til efternavn. På mit visitkort står: ”TRAFIKSTIL – tag Stilling til trafiksikkerhed og trafikplanlægning”.
19) Hvad er det bedste ved at være iværksætter?
Det bedste ved at være blevet selvstændig er, at jeg selv bestemmer over min tid og mine opgaver. Jeg skal kun stå til regnskab overfor mig selv i forhold til, hvor meget tid jeg bruger på tilbudsskrivning, finpudsning af detaljer i opgaver mv. (Kære kunde – dette betyder ikke, at jeg fakturer ekstra på dig, men at jeg ind imellem vælger at bruge noget af min egen tid på, at jeg bliver helt tilfreds med resultatet. 🙂 )
20) Hvad er det værste ved at være iværksætter?
Det værste er nok, at man ikke lige har kollegaer siddende ved siden af til at drøfte små og store faglige spørgsmål med. Heldigvis har jeg et godt netværk, som jeg bruger.
Og så fik vi præsenteret en sej trafiksikkerhedsekspert 🙂